کاربرد چیلر در صنایع

کاربرد چیلر در صنایع

آیا از کاربرد چیلر در صنایع اطلاع دارید؟ آیا می دانید چیلرها در بعضی صنایع نقش حیاتی دارند؟

در بسیاری از صنایع که مربوط به نگهداری از محصولات غذایی است و یا حتی ساخت و ساز و حتی ذوب آهن از چیلر ها استفاده می کنند. چیلر در معنای لغوی به معنای سرد کن است. سردکن ها انواع و اقسام بسیار متفاوتی دارند. در سایز ها و تجهیزات صنعتی متفاوت تولید و ساخته می شوند. تحهیزات چیلر می توانند برای صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

همانطور که گفته شد در صنایع مواد غذایی، برای نگهداری محصولات گیاهی و یا حتی برای نگهداری گوشت حیوانات از چیلر ها استفاده می کنند. امروزه در بازار میبینیم که سردکن ها یا همان چیلرها در سازها و اندازه های مختلف ساخته شده و انتخاب این چیلرها توسط افراد با توجه به عوامل زیادی صورت می گیرد.

در واقع اگر قصد خرید یک چیلر یا سردکن را دارید باید به معیارهایی مانند قیمت چیلر، مساحت محیطی که قصد سرد کردن آن را دارید و محصولی که قرار است در آن نگهداری کنید توجه کنید. چیلرها امروزه در اندازه ها و قیمت ها و متناسب با نیازهای مختلف طراحی می شود.

برای گرم کردن محیط های صنعتی و یا حتی گرم کردن تجهیزات صنعتی به کار رفته در کارخانجات و تولیدی ها می توانیم از چیلر ها یا همان سرد کن ها استفاده ببریم. در واقع چیلرها نمونه کامل یک ابزار و دو استفاده است. به عبارتی هم برای سرد کردن و هم برای گرم کردن می توان از آن استفاده کرد.

» مطالعه بیشتر: داکت اسپلیت ست پوینت

کاربرد چیلر در صنایع

استفاده از چیلر در صنایع زیادی کاربرد دارد. استفاده از چیلر در صنایعی مانند صنایع ذوب آهن و یا صنایع ساخت و ساز خودرو که حرارت بسیار زیادی تولید می کنند حیاتی است. در چنین کارخانجاتی برای خنک کردن تجهیزات کارخانه از چیلر ها و یا همان سرد کن ها استفاده می کنند. چیلر ها دارای انواع مختلفی هستند که در تمام صنایع مختلف می توان از آن ها استفاده کرد.

انواع چیلر های از نظر نوع آنها

چیلر ها یا همان سردکن ها را به دو دسته ی چیلر های جذبی و چیلر های تراکمی تقسیم بندی می کنند.

چیلر های تراکمی بر اساس مکانیزم تراکم گاز عمل می کنند. و چیلر ها جذبی بر اساس مکانیزم انرژی حرارتی.

علاوه بر تقسیم بندی چیلر به این دو عنوان می توانیم به تقسیم بندی چیلر به صورت دیگری هم اشاره کنیم.

گاهی اوقات چیلر ها به سه دسته ی چیلر آب خنک، چیلر هوا خنک و چیلر تبخیری تقسیم می شوند.

چیلر های آب خنک با استفاده از یک منبع آب خنک به سرمایش می پردارند و چیلر های هوا خنک با استفاده از هوا اینکار را انجام می دهند.

در بسیاری از مواقع پیش بردن کارهای صنعتی بدون دخالت سردکن ها امکان پذیر نمی باشد.

» برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سیستم تهویه مطبوع خانگی مطالعه کنید.

نقش چیلر ها در تجارت های مواد دارویی و خوراکی

امروزه انتقال مواد غذایی به صورت وسیع و اعظم با وسایل حمل و نقل مانند کشتی انجام می شود و تمام این موضوع را مرهون شکل گیری چیلرها هستیم. در صورت عدم شکل گیری چیلرها امکان جابه جایی مواد غذایی به مسافت های دور به دلیل فاسد شدن آن امکان نداشت.

بدون چیلر ها نمی توانستیم میوه جات و یا غذا هایی همانند گوشت حیوانات و بسیاری دیگر از نوشیدنی ها و محصولات فروشگاهی را به مناطق دیگر دنیا انتقال بدهیم.

قطار های باربری، هواپیما ها و یا کشتی های تجاری که این بار های با ارزش را در سراسر دنیا جا به جا می کنند از چیلر ها استفاده می کنند تا محصولات را به خوبی به مقصد انتقال بدهند.

پس عملا کار تجارت بدون وجود چیلر ها یک پایه ی بزرگ خود را از دست می داد. و نمی توانستیم محصولات را در فواصل طولانی و زمانی بین قاره ای جا به کنیم.

تصور کنید که تمام میوه هایی که از کشور های استوایی وارد می شوند بدون وجود چیلر ها امکان مصرف اونها وجود نداشت.

و یا حتی بسیاری از محصولات خوراکی که در سوپرمارکت ها وجود دارند. اگر سرد کن ها وجود نداشتند بخش زیادی از صنعت واردات و صادرات لنگ بود.

به غیر از این موارد مصرفی، بسیاری از موارد صنعتی و یا پزشکی به چیلر ها نیاز داشته اند.

چیلر ها نه تنها مواد خوراکی بلکه مواد دارویی هم در امان نگه می دارند و مانع از خراب شدن آن ها می شوند. و به همین ترتیب بسیاری از دارو هایی که از بروز بیماری های واگیر دار و یا حتی بیماری های ساده تر غیر واگیری جلوگیری می کنند توسط کشتی هایی که در انبار های خود چیلر های مختلف و گوناگون دارند به کشور وارد می شود.

علاوه بر محصولات دارویی بسیار از مواد اولیه ای که برای ساختن محصولات شیمیایی لازم هستند هم در گرمای شدید خراب می شوند. و دیگر نمی شود از آنها بهره برد. به همین ترتیب سرد کن ها باعث می شوند که بسیاری از مواد شیمیایی نیز سلامت خودشان را تا رسیدن به مقصد مورد نظر حفظ کنند.

آنچه از کاربرد چیلر در صنایع دانستیم:

تمام مشخصات و ویژگی های چیلر ها را در مقاله هایی توضیح داده بودیم اما تا به حال به این موضوع توجه نکرده بودیم که چیلر ها تا چه اندازه در زمینه های تجاری مهم و کاربردی هستند. پس به طور مختصر و ساده ای استفاده از چیلر ها را در صنایع تجاری تشریح کردیم. و نقش آن ها را در جابه جایی محصولات داروی و خوراکی توضیح دادیم.

چیلر ها دارای انواع مختلفی هستند که از این انواع مختلف آن ها را نام بردیم. این انواع مختلف به دسته های آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم بندی می شوند. اما اینکه از این سه دسته کدام یک را مورد استفاده قرار بدهیم به عوامل زیادی باید توجه داشته باشیم و باید با متخصصان زیادی هم در این باره بحث کنیم.

مهندسی و تشریح قطعات مکانیکی چیلر های نام برده شده می تواند پیچیدگی های بسیار زیادی داشته باشد. تشریح قطعات مکانیکی این سه دسته را در مقاله های جداگانه ای در سایت آرسام قرار داده ایم. که در صورت تمایل می توانید به آن ها مراجه کرده و مشغول به مطالعه بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *