اجزای چیلر و طرز کار آن

اجزای چیلر و طرز کار آن

سیستم‌های چیلر به عنوان اجزای کلان و مؤثر در ایجاد خنکای مورد نیاز در ساختمان‌ها و صنایع، نقش بسیار حیاتی را ایفا می‌کنند. این دستگاه‌ها از اجزا مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام وظایف خاص خود را در فرآیند خنک کردن به عهده دارند. در این مقاله، به بررسی اجزا و طرز کار چیلرها خواهیم پرداخت تا به خوانندگان امکان پذیرفته شدن این فناوری پیشرفته را درک کاملی دهیم.

معرفی چیلر

چیلر یک دستگاه حرارتی است که برای انتقال حرارت از یک محیط (معمولاً هوا یا آب) به دیگری (معمولاً آب یا گاز مبرد) استفاده می‌شود. این دستگاه به منظور خنک کردن یا گرم کردن محیط استفاده می‌شود و در سیستم‌های تهویه مطبوع، صنایع، و فرآیندهای صنعتی کاربرد دارد.

انواع چیلر

چیلرهای جذبی

  • آبی: چیلرهای جذبی آبی از آب و لیتیوم برازید استفاده می‌کنند و به صورت مستقیم گرما را از محیط جذب می‌کنند.
  • آمونیاکی: این نوع چیلر از آمونیاک به عنوان ماده جذب‌کننده حرارت استفاده می‌کند و در برخی فرآیندهای صنعتی مانند یخسازی استفاده می‌شود.

چیلرهای فشار مستقیم

  • چیلر کمپرسوری: این نوع چیلر از کمپرسورها برای فشرده کردن گاز مبرد استفاده می‌کند و در سیستم‌های تهویه مطبوع و سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چیلر پیزوالترمیک: از اصطلاح پیزوالترمیک برای این دسته از چیلرها استفاده می‌شود که از اثر پیزوالترمیک برای تغییر حالت گاز به عنوان روش خنک کنندگی استفاده می‌کنند.

کاربردهای چیلر

در سیستم‌های تهویه مطبوع: چیلرها در سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان‌ها برای خنک کردن هوا استفاده می‌شوند.

صنایع: در صنایع مختلف برای خنک کردن دستگاه‌ها، ماشین‌آلات، و فرآیندهای تولیدی.

سیستم‌های پردازش داده: در سرورها و تجهیزات پردازش داده برای جلوگیری از گرمای زیاد.

بخش پزشکی: در بخش پزشکی برای خنک کردن دستگاه‌ها و سیستم‌های پزشکی.

اجزای اصلی چیلر

1. کمپرسور:

کمپرسور به عنوان “قلب” چیلر شناخته می‌شود. این دستگاه با افزایش فشار و دما، گاز مبرد را فشرده کرده و به سیستم اجازه می‌دهد تا حرارت را از محیط جذب و به سیستم تبادل حرارت انتقال دهد.

2. تبادل حرارت‌کننده:

این بخش از چیلر مسئول انتقال حرارت بین گاز فشرده شده از کمپرسور و مایع خنک کننده می‌باشد. تبادل حرارت در داخل این دستگاه انجام شده و گاز به شکل مایع تبدیل می‌شود.

3. ترمواستات:

ترمواستات برای کنترل دما و فشار در سیستم چیلر استفاده می‌شود. این قسمت از چیلر با تنظیم دقیق دما، به بهینه‌سازی عملکرد سیستم کمک می‌کند.

4. مبدل حرارتی:

این قسمت از چیلر برای انتقال حرارت از گاز به سیستم آب خنک به کار می‌رود. آب سرد شده توسط مبدل حرارتی به سیستم چیلر جهت ایجاد خنکای مورد نیاز منتقل می‌شود.

طرز کار چیلر

1. گردش مبرد:

در ابتدا، گاز مبرد توسط کمپرسور فشرده شده و دما و فشار آن افزایش می‌یابد.

2. تبادل حرارت:

گاز فشرده به مبدل حرارتی منتقل می‌شود که در آن حرارت به آب خنک منتقل می‌شود و گاز به حالت مایع تبدیل می‌شود.

3. توسعه‌گر:

گاز مایع به توسعه‌گر منتقل می‌شود و دما و فشار آن کاهش می‌یابد. این مرحله باعث ایجاد یک فشار مناسب برای انجام گردش دوباره مبرد می‌شود.

4. تبخیر:

گاز مایع به تبخیر منتقل شده و در اینجا حرارت از محیط جذب می‌شود. این مرحله باعث سرد شدن مایع می‌شود.

نتیجه گیری

چیلرها به عنوان تجهیزات حیاتی در سیستم‌های تهویه مطبوع، صنایع، و فرآیندهای صنعتی از اهمیت بسیاری برخوردارند. آشنایی با اجزا و طرز کار چیلر، افراد را قادر می‌سازد تا از بهترین عملکرد چیلرها بهره‌ مند شوند و از نظرات مختلف بهره بگیرند.

شرکت تهویه آرسام تولید کننده انواع فن کوئل، مینی چیلر خانگی و انواع سیستم تهویه مطبوع خانگی با سال ها فعالیت در این زمینه از سال 1384 اقدام به طراحی، مشاوره و فروش و خدمات پس از فروش با بالاترین کیفیت پرداخت و امروز به عنوان سردمداران این صنعت به شمار می رود.

برای مشاوره و استعلام قیمت در ارتباط با قیمت مینی چیلر خانگی و قیمت سیستم تهویه مطبوع خانگی همین حالا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *