اجزای تشکیل دهنده فن کوئل

آیا اجزای تشکیل دهنده فن کوئل را می شناسید؟

فن کوئل ها نیز مانند یکی از تجهیزات در سیستم های تهویه هوای مطبوع به شمار می روند که جهت سرمایش و گرمایش در ساختمان های مسکونی، صنعتی، تجاری و .. مورد استفاده قرار می گیرند.

» داکت اسپلیت ها یکی از تجهیزات در سیستم تهویه مطبوع به شمار می رود. داکت اسپلیت ست پوینت از نمونه های بارز یک داکت اسپلیت خود به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع می باشد.

اجزاء فن کویل های

اجزاء فن کویل ها از هفت قسمت تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی این هفت مورد خواهیم پرداخت:

  1. فن
  2. کویل حرارتی
  3. فیلتر
  4. الکتروموتور (فن موتور)
  5. ترموستات/کلید سلکتوری/ریموت کنترل
  6. شیر هواگیری دستی یا اتوماتیک
  7. پلنیوم باکس

» فن کوئل سقفی توکار ست پوینت

هواکش یا فن از اجزای فن کوئل

فن یا هواکش دو صورت ممکن است کار کند. در واقع فن ها یا به صورت چپ گرد کار می کنند و یا به صورت راست گرد. فن ها از طریق چرخاندن پره ها، از طریق کویل هوا را به داخل دستگاه هدایت می کند. جنس فن ها معمولا فلزی و یا پلیمری است. فن کویل هایی که فن فلزی دارند گران تر از فن کویل هایی هستند که فن پلیمری دارند. زیرا فن کویل های دارای فن های فلزی در صورت رویارویی با حرارت بالا آسیب نمی بینند و همچنین سرعت بیشتر اما سر و صدای کمتری دارند.

فن ها انواع مختلفی دارند و در 3 حالت محوری، سانتریفیوژی و حلزونی در  بازار عرضه می شوند.

کویل حرارتی در فن کوئل

در فن کویل، کویل های حرارتی محل عبور سیال در فن کویل ها هستند و در واقع وظیفه تبادل حرارت با هوا را انجام م دهند. کویل حرارتی از یک سری لوله های مسی با فن های آلومینیومی تشکیل شده اند. نحوه ی کار کویل ها به این صورت است که لوله ها را به کلکتور خروجی و ورودی متصل می کنند و یکی از لوله ها وظیفه ی تامین آب سرد در تابستان و آب گرم در زمستان را بر عهده دارد. لوله ی دیگر وظیفه ی برگشت آب به موتورخانه مرکزی را بر عهده دارد.

در بعضی از فن کویل ها از دو کویل استفاده می شود و دلیل آن این است که باید به طور همزمان هوای سرد و هوای گرم تامین بشود.

فیلتر

فیلتر ها از دیگر اجزای تشکیل دهنده ی فن کویل ها هستند که منجر به جلوگیری از ورود گرد و غبار، آلاینده ها، میکروارگانیسم ها و .. به درون فن کویل ها می شوند. فیلترها انواع مختلفی داند که شامل فیلترهای الیافی، فایبرگلاس و کربن فعال می شوند و در واقع هر کدام از این فیلترها قدرت جذب آلاینده‌های خاصی را دارند. این فیلتر ها در مسیر ورودی فن کویل ها سبب حفظ کیفیت هوای مطبوع و همچنین سلامت دستگاه می شود.

موتور فن کوئل

الکترو موتور در فن کویل وظیفه ی انتقال توان و انرژی به فن و کل سیستم را بر عهده دارد و به دو نوع AC و DC موجود هستند. الکترو موتور با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی باعث چرخش فن و حرکت کل سیستم می شود. در فن کویل ها از الکترو موتور هایی استفاده می شود که دور بالا و سر و صدای کمی دارند. الکتروموتور از یک سری شفت و بلبرینگ تشکیل شده است.

تروموستات/کلید سلکتوری/ریموت کنترل

از اجزای دیگر تشکیل دهنده ی فن کویل ها ترموستات است که در فن کویل های سقفی و کانالی وجود دارد و از آن به کلید سلکتوری یا ریموت کنترل نیز یاد می شود.  کلید سلکتوری نیز از اجزای تشکیل دهنده ی فن کویل های زمینی است. این دو در جهت کنترل دور و خاموش و روشن کردن فن کویل ها مورد استفاده قرار می گیرند. این قطعه امکان کنترل دما را بسیار آسان می کند. ترموستات‌ها می‌توانند به صورت ساده و آنالوگ یا پیشرفته و دیجیتال باشند.

شیرهای کنترلی

شیر هواگیری در فن کوئل جهت خارج نمودن هوای درون فن کویل ها استفاده می شود و یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده ی فن کویل ها است. هوای درون فن کویل موجب اسیب دیدن فن کویل و جلوگیری از عملکرد خوب آن می شود. به همین منظور برای بهبود عملکرد فن کویل از شیر هوا گیر استفاده می کنند تا هوای درون فن کویل را تخلیه کند و همچنین راندمان فن کویل را افزایش بدهد.

از شیرهای کنترلی در برخی از فن کوئل ها برای تنظیم جریان آب گرم یا سرد عبوری از کویل‌ها استفاده می‌شود. این شیرها به طور خودکار توسط ترموستات یا سیستم کنترل مرکزی هدایت می‌شوند و به این ترتیب می‌توان دمای هوا را با دقت بیشتری تنظیم کرد.

پلنیوم باکس

باکسی که الکتروموتور و فن را نگه می دارد را پلنیوم باکس می گویند که وظیفه ی آن جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون دستگاه می باشد.

سینی درین (تشتک تخلیه):

در فرآیند تبادل حرارت، ممکن است رطوبتی که از هوا جدا شده، به صورت قطرات آب در داخل فن کوئل جمع شود. برای حفظ فن کوئل این آب باید جمع آوری و تخلیه شود، برای این منظور از سینی درین یا تشتک تخلیه استفاده می‌شود.

سایر اجزا:

فن کوئل‌ها ممکن است اجزای متفاوتی مانند پمپ، لرزه گیر و .. داشته باشند که جهت افزایش عمر دستگاه و بهبود عملکرد آن در دستگاه تعبیه شده ست.

تهویه آرسام

شرکت تهویه آرسام از سال ۱۳۸۴ در زمینه‌های مشاوره، طراحی، فروش و خدمات پس از فروش سیستم‌ تهویه مطبوع خانگی و با هدف ارائه خدماتی بالاتر از معیارهای استاندارد رایج فعالیت می‌کند. این شرکت مجموعه ی گسترده ای از خدمات را به مشتریان خود ارائه می نماید. شرکت آرسام با اطمینان از کیفیت بالای محصول خود آماده ارائه خدمات پس از فروش قوی به مشتریان خود است. این شرکت بعد از خرید محصول به شما تمامی خدمات از جمله خدمات نصب، راه اندازی و تعمیر و نگهداری را ارائه میدهد. و در صورت بروز هرگونه مشکل یا نیاز به تعمیرات، میتوانید با تیم پشتیبانی آرسام تماس بگیرید و از خدمات تخصصی آنها بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *