مینی چیلر خانگی چیست؟

مینی چیلر خانگی چیست؟

مینی چیلر خانگی چیست؟

چیلر هواخنک کوچک را مینی چیلر نامگذاری کرده اند. منبع انبساط و پمپ در مینی چیلر ها نیز وجود دارد. برای تولید آب سرد مورد نیاز نیز فن کویل ها و دستگاه های صنعتی استفاده می شود. هم چنین می توان از مینی چیلر ها در ساختمان های اداری و تجاری، هتل ها، آپارتمان ها، ویلاها و … استفاده کرد.

مینی چیلر با داکت اسپلیت چه تفاوتی دارد؟

مینی چیلر ها و داکت اسپلیت ها در چهار مورد با یکدیگر متفاوت هستند: لوله کشی، صدا، تامین هوای تازه، هزینه ها

  • لوله کشی

کانال کشی داکت اسپلیت ها نسبت به لوله کشی مینی چیلر ها گران تر است. علاوه بر این بازسازی و تعمیرات لوله کشی های مینی چیلر ها آسان تر است چرا که مینی چیلر ها بر خلاف داکت اسپلیت ها کانال کشی نشده اند و دارای لوله کشی هستند.

  • صدا

در یونیت داخلی داکت اسپلیت ها یک فن وجود دارد که در صورت عدم نصب صحیح آن در داکت اسپلیت، داکت اسپلیت می تواند تولید سر و صدای اضافی و مزاحمت کند. این در حالی است که مینی چیلر ها سر و صدای آزار دهنده ی کمتری دارند.

  • تامین هوای تازه

در ساختمان ها و آپارتمان ها به منظور تامین هوای مطبوع و ایجاد هوای تازه بهتر است از داکت اسپلیت ها به جای مینی چیلر ها استفاده بشود.

  • هزینه ها

هزینه نصب و راه اندازی و همچنین خرید داکت اسپلیت ها نسبت به مینی چیلر ها کمتر است. اما در مورد برقی که هر دوی این ها مصرف می کنند، باید گفت که تفاوت زیادی در میزان برق مصرفی مینی چیلر ها با داکت اسپلیت ها وجود ندارد.

مزایای استفاده از مینی چیلر ها

در یک پاراگراف چند خطی نزدیک به ده مورد از مزایای مینی چیلر ها را ذکر خواهیم کرد تا شاید، بتوانیم شما را در گرفتن تصمیم درست برای خرید مینی چیلر ها یاری کنیم.

  • مینی چیلر ها دارای وزن کمی هستند از همین رو حمل و نقل و نصب آن ها کار دشواری نخواهد بود.
  • مینی چیلر ها کم صدا هستند و آلودگی صوتی ندارند.
  • طول عمر بالایی دارند و تا سال ها سرویس می دهند.
  • مینی چیلر ها به برج خنک کننده احتیاج ندارند.
  • اگر در یک ساختمان هر واحد به یک مینی چیلر متصل باشد هزینه ی نگهداری مینی چیلر هر واحد مستقل است.
  • مینی چیلر ها آسان وصل می شوند و تعمیر و نگهداری آن ها خیلی پیچیده نمی باشد.
  • مینی چیلر ها قابلیت استفاده در هر 4 فصل را دارند.
  • مینی چیلر ها را می توان در مناطق خشک و مناطق حاره ای شکل نیز نصب نمود.
  • مینی چیلر ها همانطور که از اسمشان پیداست، فضای زیادی را اشغال نمی کنند و به همین منظور که کم حجم هستند می توان آن ها را در هر محیط و فضای کوچکی نصب نمود.
  • داکت اسپلیت ها فضای سقف های کاذب را اشغال می کنند اما مینی چیلر ها به سبب اینکه همانند داکت اسپلیت ها کانال کشی ندارند هیچ فضایی از سقف کاذب را اشغال نمی کنند.

از مزایای دیگر مینی چیلر ها این است:

  • که می توان آن ها را در فضای باز همانند تراس و یا پشت بام نصب نمود.

کاربرد مینی چیلر

مینی چیلر ها در اصل چیلر های کوچکی هستند که برای آپارتمان ها و ساختمان های اداری، و یا تجاری و یا مسکونی که باید سرمایش و گرمایش مستقلی داشته باشند و در عین حال مشکلات مربوط به موتورخانه را نداشته باشند، به کار روند.

مینی چیلر ها از این بابت کاربردی هستند که در فصل هایی از پاییز یا بهار که ممکن است گروهی از اعضای خانه، تمایل به گرمایش و گروهی دیگر تمایل به سرمایش دارند، هر واحد از یک ساختمان قادر به انتخاب و  اعمال سلیقه ی شخصی خودش در گرمایش و سرمایش واحد خود باشد.

چگونگی عملکرد مینی چیلر

در ابتدا پرسیدیم که مینی چیلر خانگی چیست؟ و در ارتباط با آن توضیح دادایم و حال می خواهیم در ارتباط با چگونگی عملکرد مینی چیلر و انواع آن توضیح دهیم.

در یک چیلر هوا خنک، گاز مبرد توسط کمپرسور مینی چیلر های هوایی فشرده می شود.

گازی که فشرده و متراکم می شود با فشار و دمای بسیار بالا وارد کندانسور و در مداری بسته عمل سرد سازی آب را انجام می دهد. آب سرد می شود و سپس با استفاده از لوله کشی ها به واحد های توزیع کننده ای مانند دستگاه هواساز و یا فن کویل ارسال می شود و به این ترتیب گرمای داخل اوپراتور ها جذب می شود.

انواع مینی چیلر ها

انواع مینی چیلر ها بر اساس کاربرد و نوع ساختمانی که در آن ها تعبیه می شوند صورت می گیرد و به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • مینی چیلر خانگی
  • مینی چیلر صنعتی

مینی چیلر خانگی

برای آپارتمان ها و ساختمان هایی که نیاز به سرمایش و گرمایش جداگانه دارند مینی چیلر های خانگی استفاده می شود. خانه هایی که می خواهند مشکلات مربوط به موتور خانه را نداشته باشند، از مینی چیلر های خانگی استفاده می کنند. در فصل تابستان که هوا گرم است آب سرد تولید شده توسط پمپ به فن کوئل هایی که در داخل واحد های خانگی نصب شده اند می رود و در فصل زمستان این آب گرم است که توسط پکیج های زمین به داخل فن کوئل ها هدایت می شود.

به همین منوال هم در فصل سرما و هم در فصل گرما مینی چیلر ها وظیفه ی خود را به خوبی انجام می دهند.

مینی چیلر های خانگی خود نیز به دو دسته تقسیم بندی می شوند

  • مینی چیلر یک پارچه

مینی چیلر های خانگی یک پارچه، به این صورت است که پمپ و منبع انبساط و کمپرسور و سایر قطعات در یک پک کامل قرار دارند و به صورن یک پارچه بر روی پشت بام و یا بالکن واحد مسکونی قرار می گیرند.

  • مینی چیلر دو پارچه

در مدل مینی چیلر دو پارچه مبدل و پمپ از کندانسور جدا است و مبدل و پمپ در یک باکس جداگانه قرار دارند که به آن پمپ باکس می گویند. در مدل مینی چیلر دو پارچه پمپ باکس و کندانسور با لوله کشی های مسی به یکدیگر متصل هستند و خب این امر به خودی خود باعث می شود که هزینه های نصب این نوع از مینی چیلر ها بیشتر باشد.

مینی چیلر صنعتی

مینی چیلر های صنعتی در فصل گرما باعث تعادل سرمایش دستگاه های صنعتی می شوند و به همین منظور راندمان کاری تولیدی های صنعتی را افزایش می دهند و همچنین باعث صرفه جویی در مصرف برق هم می شوند.

 

تفاوت چیلر با مینی چیلر

به لحاظ ساختار، دستگاه چیلر ها و مینی چیلر ها هیچ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت چیلر ها و مینی چیلر ها در این است که مینی چیلر ها نیازی به برج خنک کننده ندارند. و هم چنین مینی چیلر ها از ظرفیت برودتی پایین تری برخوردار هستند. در این نوشته تلاش کردیم تا به طور کامل در ارتباط با اینکه مینی چیلر خانگی چیست؟ انواع مینی چیلر و کاربرد و چگونگی عملکرد آن توضیح دهیم.

شرکت تهویه آرسام از سال 1384 در زمینه مشاوره، طراحی، فروش و خدمات پس از فروش انواع سیستم های تهویه مطبوع مانند انواع داکت اسپلیت، انواع فن کویل، انواع مینی چیلر خانگی و .. با هدف ارائه خدماتی بالاتر از معیارهای استاندارد رایج شروع به فعالیت نمود.

این شرکت طی دو دهه فعالیت خود مشتری مداری و پایبندی به تعهدات را سرلوحه عمل خویش قرار داد.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت مینی چیلر خانگی، داکت اسپلیت ست پوینت و قیمت سیستم تهویه مطبوع خانگی می توانید همین حالا با ما در تهویه ارسام تماس بگیرید و از مشورت متخصصانما در این زمینه بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *