راهنمای خرید فن کویل

راهنمای خرید فن کویل

مطمئننا برای هر خرید باصرفه و مطمئنی دانستن ویژگی ها و خصوصیات و عوامل موثر بر قیمت کالا بسیار اهمیت دارد. در ارتباط با خرید فن کویل نیز دانستن راهنمایی خرید فن کویل و نکاتی که در هنگام خرید انواع فن کویل ها باید بدانید، به طبع اهمیت دارد و بسیار مهم است.

فن کویل دستگاهی برای ایجاد گرما در فصول سرد سال و ایجاد هوای خنک در فصول تابستان و گرم است.

فن کویل ها دستگاه های چند منظوره می باشند، این باعث می شود برای ایجاد تهویه مطبوع در ساختمان های صنعتی و مسکونی، اداره جات و سازمان ها استفاده شوند. نحوه کارکرد فن کویل بدین صورت است که جریان هوا با حرکت آب سرد و گرم ایجاد می شود.

راهنمای انتخاب فن کویل مناسب

در حال حاضر فن کویل ها در شکل ها و ابعاد مختلف با ظرفیت های متنوع موجود می باشد،  آشنایی با انواع مختلف فن کویل ها، هنگام خرید می تواند مفید باشد، در زیر به انواع مختلف فن کویل ها و کاربرد آن اشاره شده است.

  • فن کویل سقفی توکار :

این مدل از فن کویل ها در سقف کاذب ساختمان نصب می شوند، و به طور کامل درون سقف پنهان می گردند و فقط دریچه هوای خروجی آن قابل مشاهده است. این نوع فن کویل ها برای فضاهایی که زیبایی و دکوراسیون داخلی اهمیت دارد، مانند آپارتمان های مسکونی، هتل ها و ادرات مدرن، بسیار مناسب است. این فن کویل ها به دلیل طراحی جذاب و توزیع جریان هوا به سمت پایین، بسیار محبوب هستند.

  • فن کویل کویل های زمینی :

از کویل های زمینی در دانشگاه ها، مدارس و یا راهروهای بیمارستان نصب می شوند، این مدل از نوع قدیمی فن کویل هاست و باعث ایجاد هوای مطبوعی می شود.

  • فن کویل های کانالی :

این فن کویل ها به صورت توکار در سقف کاذب نصب می شود و از طریق کانال کشی، هوای گرم یا سرد را به محیط های مختلف هدایت می کند، این فن کویل به دلیل حجم بالا و سطوح نویزی که همراه دارند، در راهروهای تجاری، لابی هتل ها و ساختمان ها استفاده می شوند. این فن کویل های به دلیل توزیع هوا با فشار بالا در سقف های بلند نیز استفاده می شوند.

  • فن کویل کاستی چهار طرفه :

این کویل به جای یک دریچه خروجی هوا، دارای چهار دریچه خروجی در چهر جهت مختلف می باشد. این نوع فن کویل ها برای فضاهایی که نیاز به توزیع یکنواخت هوای گرم و سرد دارند استفاده می شود، مانند سالن های اجتماعات یا رستوران ها

  • فن کویل های دیواری :

این فن کویل ها قابل نصب در تمامی مکان ها هستند، به دلیل نصب بر روی دیوار، محبوبیت کمتری پیدا نموده اند، این فن کویل ها میتواند هم در اماکن مسکونی، جایی که تداخلی با تابلوها و وسایل نداشته باشند و هم در پروژه های تجاری نصب شوند. ظرفیت این دستگاه ها 200 الی 800 فوت در دقیقه است و پرتاب هوا از سمت روبه رو می باشد.

نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل ها :

محاسبه دقیق ظرفیت فن کویل ها برای انتخاب درست و کارآمد آنها بسیار مهم است. برای محاسبه ظرفیت فن کویل، دو روش کلی وجود دارد:

روش اول: محاسبه تقریبی ظرفیت فن کویل

  • برآورد بار برودتی:

مساحت فضای مورد نظر را بر عدد ثابت بین 25 تا 30 تقسیم کنید. هر چه شرایط اقلیمی منطقه گرم تر باشد، عدد مخرج به 25 نزدیک تر خواهد بود و هر چه آب و هوا خنک تر باشد، مخرج به عدد 30 نزدیک تر می شود.

برای مثال، برای یک فضای 100 متر مربعی در منطقه ای با آب و هوای گرم، بار برودتی تقریبی 4000 وات (100 ÷ 25 = 4) خواهد بود.

  • انتخاب فن کویل:

با توجه به بار برودتی تقریبی، می توانید ظرفیت مناسب فن کویل را از روی کاتالوگ شرکت های تولید کننده انتخاب کنید.

به عنوان مثال، برای بار برودتی 4000 وات، می توانید از یک فن کویل با ظرفیت 4000 وات یا کمی بیشتر استفاده کنید.

روش دوم: محاسبه دقیق ظرفیت فن کویل

  • محاسبه بار برودتی:

برای محاسبه دقیق بار برودتی، باید از عوامل مختلفی مانند مساحت، نوع کاربری، عایق بندی، تعداد و نوع پنجره ها، تعداد افراد حاضر در فضا، میزان روشنایی و تجهیزات برقی و … استفاده کرد.

برای این کار می توانید از یک مهندس تاسیسات یا نرم افزارهای تخصصی محاسبه بار برودتی استفاده کنید.

  • محاسبه ظرفیت فن کویل:

با توجه به بار برودتی دقیق، می توانید از فرمول زیر برای محاسبه ظرفیت فن کویل (Q) بر حسب وات استفاده کنید:

Q = M × C × ΔT

M: دبی هوای فن کویل بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (CFM)

C: گرمای ویژه هوا در فشار ثابت

ΔT: اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی فن کویل بر حسب درجه فارنهایت

میزان صدا :

فن کویل ها در هنگام کار صدا تولید می کنند، سطح صدای دستگاه را که بر حسب دسی بل (dB) اندازه گیری می شود، برررسی کنید، حتما باید فن کویلی را انتخاب کیند که صدای کمی داشته باشد.

مصرف انرژی :

فن کویل ها با برق کار می کنند، فن کویل های کم مصرف باعث صرفه جویی می شود. به دنبال واحدهایی با رتبه‌بندی مناسب برای نسبت بهره‌وری انرژی فصلی (SEER) و نسبت بهره‌وری انرژی (EER) باشید. این اعداد نشان می دهد که فن کویل در طول سال چه مقدار انرژی مصرف می کند.

نتیجه گیری :

قبل از خرید، از یک متخصص کمک بگیرید تا ظرفیت مناسب فن کویل را برای شما محاسبه نمایید، از میزان صدای فن کویل آگاه شوید، از برندهای شناخته شده خرید کنید و از گارانتی فن کویل ها اطمینان حاصل نمایید.

ما در شرکت تهویه آرسام از سال 1384 به فعالیت در زمینه انواع سیستم تهویه مطبوع شامل انواع فن کوئل، انواع مینی چیلر خانگی ، داکت اسپلیت ست پوینت و … کرده ایم و همواره در این راستا فعالیت کرده ایم که بالاترین کیفیت ممکن را ارائه دهیم.

هدف ما در شرکت در واقع ارائه کیفیتی بالاتر از توقع مصرف کننده و ارائه خدماتی بالاتر از حد استاندارد است و نتیجه آن امروز مشتریان وفاداری است که در طی تمام این سال ها ما را همراهی کرده اند.

برای اخذ مشاوره و استعلام قیمت در ارتباط با انواع سیستم تهویه مطبوع و استعلام قیمت مینی چیلر خانگی همین حالا با ماتماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *