انواع داکت اسپلیت و ساختار آن

انواع داکت اسپلیت و ساختار آن

 

در اینجا قصد داریم در ارتباط با داکت اسپلیت و ساختار آن صحبت کنیم.

داکت ( به انگلیسی duct ) به معنای کانال است. داکت اسپلیت ها همانند اسپلیت های دیواری هستند اما در آن های کانال هایی وجود دارد که با تکنولوژی جدید و سیستم انتقال حرارت پیشرفته تر، هوای منزل و یا کارخانه های صنعتی را با یک سیستم تهویه ی مطبوع سرمایشی و یا گرمایشی کنترل می کنند.

داکت اسپیلیت یک سیستم تهویه ی مطبوع سرمایشی و گرمایشی است که به آن اسپلیت کانالی نیز گفته می شود. این دستگاه به صورت مستقل می تواند در زمستان و تابستان دمای هوای محیط را به دمای مطلوب و مناسب تنظیم شده برساند. داکت اسپلیت به عنوان یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی و سرمایش منازل، آپارتمان ها و ادارات شناخته می شود.

انواع داکت اسپلیت

اگر با توجه به کارکرد کمپرسور بخواهیم انواع داکت اسپلیت را توضیح دهیم به شرح زیر است.

  • داکت اسپلیت با کمپرسور دور ثابت

داکت اسپلیت با کمپرسور دور ثابت، داکت اسپلیتی است که کمپرسور آن با دور ثابتی حرکت می کند و این به این معنا است که این داکت اسپلیت برای سرمایش محیط به اندازه ای ثابت برق مصرف می کند.

مثلا اگر دمای یک اتاق چهل درجه ی سانتی گراد باشد و ما بخواهیم آن را با داکت اسپلیت به دمای بیست و پنج درجه برسانیم، کمپرسور داکت اسپلیت دور ثابت شروع به چرخیدن با مصرف میزان ثابتی از برق منزل ( مثلا بیست آمپر) می کند و بعد از این که دمای محیط به بیست و پنج درجه ی سانتی گراد برسد، چرخیدن این کمپرسور متوقف خواهد شد.

  • داکت اسپلیت اینورتر (inverter)

داکت اسپلیت اینورتر کمپرسوری با مصرف برق متفاوت دارد. مصرف برق کمپرسور این داکت اسپلیت متناسب با دمای محیط تنظیم می شود.

اگر داکت اسپلیت اینورتر را به گونه ای تنظیم کنیم که دمای اتاق را به بیست درجه ی سانت گراد برساند؛ داکت اسپلیت با ترموستات بر روی خود دمای محیط را بررسی می کند و کمپرسور با مصرف برق متناسب، از نسبت کم به نسبت زیاد شروع به چرخیدن می کند (مثلا از مصرف سه آمپر استارت می زند و به مصرف پانزده آمپر می رسد) تا دمای محیط را به دمای مورد نظری که به تنظیمات اسپلیت داده ایم برساند.

این شیوه ی کارکرد کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت اینورتر باعث می شود که مصرف برق کمتر شود چرا که بعد از رسیدن محیط به دمای دلخواه چرخیدن کمپرسور با مصرف برقی بسیار اندک صورت می گیرد.

مزایا و معایب داکت اسپلیت

  • مزایای داکت اسپلیت

مزایای داکت اسپلیت به طور کلی شامل موارد زیر است:

نسبت به سایر سیستم های تهویه هوا، قیمت و ارزش خرید داکت اسپلیت مناسب تر است.

  1. داکت اسپلیت ها دارای فیلتر هوا هستند از این جهت آلودگی های هوای محیط را می گیرند و هوای تازه و مطبوعی به محیط می دهد
  2. کیفیت هوای اسپلیت ها از کولر های آبی بهتر است چرا که کانال های اسپلیت از کانال های کولر کوچکتر است
  3. اسپلیت ها دستگاه های دارای سیستم گرمایشی و هم سرمایشی هستند و در زمستان و تابستان دمای محیط را به دمای دلخواه می رسانند. اسپلیت ها دارای تهویه ی مطبوع هوا نیز هستند و خب از این جهت برای سلامتی مفید هستند و احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی را کاهش می دهند.
  4. می توان از اسپلیت ها برای تهویه ی هوای مطبوع چند ساختمان به صورت همزمان استفاده کرد.
  • معایب داکت اسپلیت

معایب داکت اسپلیت‌ها به شرح زیر است:

  1. یکی از معایب این است که ترموستاتی که بر روی اسپلیت نصب شده است دمای محیطی را اندازه گیری می کند که در آن نصب شده است. پس ممکن است یک اسپلیت در یک خانه دمای یک اتاق را سرد تر و دمای یک اتاق را گرمتر کند ، چرا که ترموستات بر روی دستگاه تنها دمای همان اتاقی را به دستگاه داده است که دستگاه در آن نصب شده است. پس احتمالا فقط دمای اتاقی که اسپلیت در آن نصب است متعادل باشد.
  2. از دیگر معایب اسپلیت ها این است که آن ها برای گرم کردن محیط ساخته نشده اند. اسپلیت ها برای سرمایش محیط بسیار مناسب هستند اما برای گرمایش محیط؛ نه چندان. باید برای گرمایش محیط از سیستم های گرمایشی دیگری نظیر پکیج و یا بخاری های مکمل استفاده کنید.
  3. یکی دیگر از معایب اسپلیت ها این است که برخی از آنها سر و صدای زیادی  ایجاد می کنند. البته امروزه چند راه حل برای کاهش آلودگی صوتی اسپلیت ها به وجود آمده است که علاوه بر کم کردن صدای آن ها طول عمرشان را هم زیاد میکند.

شرکت تهویه آرسام، تولیدکننده انواع داکت اسپلیت و داکت اسپلیت ست پوینت، سیستم تهویه مطبوع، انواع فن کویل و مینی چیلر خانگی با چند دهه فعالیت در این عرصه آماده هر گونه مشاوره تخصصی به شما عزیزان هستند.

برای اخذ مشاوره همین حالا تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *