چیلر گرمایشی و سرمایشی

چیلر گرمایشی و سرمایشی
Rate this post

چیلر گرمایشی و سرمایشی

چیلر، داکت اسپلیت ، انواع فن کوئل و .. از انواع سیستم تهویه مطبوع به شمار می روند که در برندهای مدیا، ست پوینت و سایر برندها در بازار عرضه می شوند. به طور مثال داکت اسپلیت مدیا اینورتر ، چیلر مدیا ، داکت اسپلیت ست پوینت و … می‌تواندهر کدام نوعی سیستم تهویه مطبوع می باشد.

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات در هنگام احداث هر ساختمانی چه مسکونی، چه تجاری و چه اداری فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای هوای مطبوع می‌باشد بیشتر کارفرمایان سعی می‌کنند تا با استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع مناسب به این مهم دست پیدا کنند. امروزه برخلاف گذشته به جای استفاده از کولر و بخاری از چیلرها برای به وجود آوردن فضای مطبوع در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی در مورد چیلر گرماشی و سرمایشی و همچنین اطلاع از قیمت چیلر مدیا و سایر چیلرها بسیار مهم می‌باشد. پس اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیلر و انواع آن هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، چرا که ما در این مقاله تحت عنوان چیلر گرمایشی و سرمایشی که یکی دیگر از سری مقالات سایت تهویه آرسام می باشد، به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم.

چیلر چیست؟

چیلر به دستگاه و یا سیستمی گفته می‌شود که گرمای گرفته شده از محیط را به آب یا هوا داده تا باعث خنک شدن هوای اطراف شود. از چیلر یا چیلر مطبوع در مکان‌های عمومی، هتل‌ها و ادارات استفاده می‌شود. البته نوع دیگری از چیلر وجود دارد که با به جریان درآوردن آب‌های خنک در لوله‌ها باعث خنک شدن تجهیزات پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌شود که به آن چیلر صنعتی می‌گویند. به شکل کلی مهم‌ترین وظیفه چیلر این است که آب را برای خنک کردن هوا و یا مصارف صنعتی سرد کند سپس آب سرد شده را  از طریق لوله کشی به توزیع کننده‌های هوای سرد مانند فن کوئل‌ها در داخل ساختمان یا دستگاه‌های هواساز انتقال دهد. در مورد قیمت چیلر مدیا و سایر چیلر ها باید گفت  که قیمت آنها بر اساس کارایی و نوع  چیلر ها متغیر است.چیلرها به شکل کلی به دو نوع جذبی و تراکمی تقسیم می‌شوند.

انواع چیلر

چیلرها با توجه به نوع کارکرد به دو نوع  تقسیم می‌شوند.

1_ چیلر تراکمی

به چیلرهایی که برای افزایش فشار مبرد در سیکل تبرید آنها، از کمپرسور استفاده می‌شود چیلر تراکمی گفته می‌شود. در این نوع از چیلرها به دلیل افزایش فشار مبرد که آن را کمپرسور ایجاد می‌کند کاهش دما به صورت حداکثری انجام شده و در نهایت آب با دمای کمتری از سیستم تهویه به گردش در می‌آید. به شکل کلی چیلر تراکمی بر مبنای سیکل تبرید که متشکل از کندانسور،کمپرسور، شیر انبساط و اپراتور می‌باشد، وظیفه خود را برای سرد کردن آب انجام می‌دهد. کولرهای تراکمی خود به دو نوع “چیلر تراکمی آب خنک” و “چیلر تراکمی هوا خنک” تقسیم می‌شوند که با توجه به تشخیص کارفرما و نوع پروژه نوع آن مشخص می‌شود. معمولاً برای استفاده از چیلر تراکمی آب خنک به موتورخانه نیاز است این در حالی است که چیلرهای تراکمی هوا خنک به موتورخانه نیاز نداشته و می‌توان آنها را بر روی بام نصب کرد. البته نوع سومی از چیلر تراکمی وجود دارد که به آن چیلر تبخیری گفته می‌شود. برای گرفتن قیمت چیلر مدیا و این نوع از چیلر می‌توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت تهویه آرسام تماس بگیرید.

2_ چیلر جذبی

یکی دیگر از انواع چیلر ها، چیلر جذبی می‌باشد. که به جای استفاده از انرژی الکتریکی از سوخت حرارتی استفاده می‌کند. با توجه به اینکه این نوع از چیلر راندمان بسیار پایین‌تری نسبت به چیلر تراکمی دارد بسیار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند که در ظرفیت‌های بالای تولید، این نوع از چیلر به دلیل مصرف کمتر انرژی توسط بسیاری از مهندسین و کارفرمایان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اجزای اصلی چیلر جذبی شامل ژنراتور،کندانسور، اپراتور، ابزور و پمپ می‌باشد.

این سیستم‌ها می‌توانند یک سیستم تهویه مطبوع خانگی باشند که در مقایسه با قیمت چیلر مدیا اختلاف چندانی ندارند.

تفاوت کارکرد چیلر گرمایشی و سرمایشی

در این قسمت قصد داریم تا در ارتباط با چگونگی کارکرد و تفاوت این فرآیند در دو مدل از چیلر سرمایشی و گرمایشی صحبت کنیم. برای اینکه بتوانیم بهتر متوجه تفاوت کارکرد چیلر گرمایشی و سرمایشی شویم. نیاز است که با این دو نوع از چیلر آشنایی داشته باشیم.

چیلرهای گرمایشی و سرمایشی همانگونه که از نام آنها پیداست وظیفه گرم کردن و خنک کردن آب و در نهایت محیط یک ساختمان را بر عهده دارند.

  • سیکل چیلر گرمایشی به مانند چیلر سرمایشی عمل می‌کند و از یک مبرد به عنوان عامل انتقال حرارت بهره می‌برد. در چیلر گرمایشی، مبرد به وسیله کمپرسور یا جاذب وارد کندانسور می‌شود و در آن گرمای خود را به محیط اطراف می‌دهد به همین دلیل دمای محیط بالا رفته و دمای مبرد کاهش می‌یابد. در مرحله بعدی مبرد که دمای آن پایین آمده وارد شیر انبساط می‌شود و بعد از کاهش فشار وارد اپراتور خواهد شد.
  • چیلر سرمایشی که به آن سردکن یا دستگاه سرمایشی نیز گفته می‌شود وظیفه دارد که گرمای جریان سیال را جذب کرده و به کمک سیکلت برید برای خنک کردن هوا و یا دستگاه اقدام نماید.

کیفیت و قیمت یکی از مهمترین فاکتور ها برای خرید سیستم مطبوع خانگی و چیلر می باشد.

هر چند که شاید از نظر قیمت چیلر مدیا با سایر چیلر های گرماشی و سرمایشی تفاوت چندانی نداشته باشد.اما از نظر کیفیت جزء با کیفیت‌ترین چیلرهای موجود در بازار به حساب می‌آید.

چگونگی نگهداری چیلر

در بحث چگونگی نگهداری چیلر باید به این نکته توجه داشته باشید که راه اندازی اول فصل و خارج کردن از سرویس در آخر فصل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شما در راه‌اندازی اول فصل حتماً باید فیلترهای آب ورودی به چیلر و پمپ‌های باز شده را تمیز کرده و سپس آنها را به صورت دقیق در جای خود قرار دهید. و در پایان فصل باید چیلر را خاموش کرده و آب داخل اواپراتور به شکل کامل تخلیه شود. علت مهم بودن تخلیه آب اواپراتور این است که چنانچه آب در داخل اواپراتور بماند و در فصل سرما به دلیل برودت یخ بزند می‌تواند باعث ترکیدگی اواپراتور و بروز نشتی شود. البته تعمیر و نگهداری چیلرهای صنعتی کاملاً متفاوت می‌باشد.

جمع بندی

ما در این مقاله تحت عنوان چیلر گرمایشی و سرمایشی هر آنچه که نیاز بود شما در مورد چیلر بدانید را بیان کردیم. به عنوان جمع‌بندی این موضوع می‌توانیم بگوییم که چیلر سیستمی می‌باشد که گرما را از محیط گرفته و باعث خنک شدن هوای اطراف می‌شود. باید توجه داشته باشید که برای راه‌ اندازی اولیه حتماً از متخصصین و تکنسین‌های شرکت تولید کننده چیلر استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت چیلر مدیا می‌توانید به سایت تهویه آرسام مراجعه کرده و اقدام به خرید چیلرهای با کیفیت و قیمت مناسب نمایید. شزکت تهویه آرسام  علاوه بر ارائه محصولات متنوع و با کیفیت در زمینه سیستم تهویه خانگی ، ارائه دهنده خدماتی همچون تعمیر داکت اسپلیت در  تهران و تعمیر سایر سیستم های تهویه مطبوع توسط متخصصین و کارشناسان با تجربه در این زمینه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *